lördag 14 januari 2012

Tourettes i Salsavärlden.


Salsavärlden lider av könsdikotomi-tourettes. Jag tror, på riktigt, att orden tjej och kille används mer här än någon annanstans. Det verkar vara absolut nödvändigt för hela vår förståelse av dansen att använda dessa prefix framför precis allt! Steg, styling, skor, armar, rörelser.. Det går även att "dansa kille" eller "dansa tjej". Vad betyder det egentligen? Rent språkligt är det en tveksam formulering förstås, men här betyder det helt enkelt "att föra" respektive "att följa" om personen förmodas tillhöra, för denna uppgift, fel kön. Fortsatt har jag även fått höra "idag är Paula kille" på en kurs. Dansläraren kände sig tvingad att köna om mig för att det inte skulle uppstå total förvirring i kursen när jag, som ser ut som en kvinna, skulle föra. Det är iofs fint att en kan byta könstillhörighet så där lite från dag till annan, men nu var det tyvärr inte på mitt eget initiativ. En kvinna på kursen kommenterade dessutom att det kändes "liksom spegelvänt" att dansa med mig. Men hur då spegelvänt!!??

Det enda som är positivt med det här tourettes-syndromet (och det säger jag i skenet av nyord-debatten där det oerhört nyskapande och fräscha ordet "tjejsamla" kom med på listan) är att det inte finns en norm som antas vara manlig och att det avvikande får prefixet "tjej" framför sig. Nej, här är det lika viktigt att betona killsteg som tjejsteg. Men det beror nog snarare på en gay-noja än ett jämställdhetstänkande. Det är viktigt att betona att en man inte ägnar sig åt tjejgrejen. Jag vet också att personer som ofta dansar med någon av samma kön misstänks vara homosexuell. Eller vänta... Det gäller nog bara "Kvinnor som för" och "Män som följer" förresten.

Jag vägrar att använda orden kille och tjej i salsasammanhang. Vilket ofta leder till förvirring och säkert också irritation när jag själv har kurser. Ibland tänker jag att jag ska anpassa mig efter rådande normer för att förenkla det hela, men oftare vill jag bara skrika att NEJ DU BLIR INTE HOMOGAY BARA FÖR ATT DU BÖRJAR MED HÖGER FOT PÅ ETTAN (I wish!)! Det skulle ju vara lite otrevligt förstås. Så jag säger bara lugnt att det inte spelar någon roll, att om du vill föra så gör du si, och om du vill följa så gör du så. Om du vill röra på höfterna när du dansar så gör det, annars låt bli!

Varför är vi så besatta av att dela in danselementen efter kön? Är förande och följande en så stark spegling av våra könsroller att vi måste hålla oss till dem för att inte uppfattas som omanliga eller okvinnliga? Vad händer med de personer som bryter mot detta? Blir de straffade? Eller är vi bara rädda för att bli det?

Jag funderar vidare på detta och ser fram emot sommarens queersalsakurs! Kanske blir det en redan under våren..

Adelante!

9 kommentarer:

  1. Och så undervisar män ofta i att följa trots att de nog aldrig provat själva, samtidigt som få tjejer undervisar i att föra, trots att de ofta kan göra det väldigt bra. Åtminstone bättre än herrar lärare kan följa. Om läraren på en kurs är kvinna heter det nästan alltid "tjejsalsa" eller "salsa för tjejer" medan en vanlig nybörjar-, fortsättnings-, eller avancerad kurs som regel hålles av män. (Ok, Göteborg är något av ett undantag på just denna punkt.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog väldigt olika hur bra de är på att föra och följa, lärarna alltså. Men det brukar alltid komma lite homofoba skämt när en manlig lärare intar följarrollen. För säkerhets skull liksom, så att ingen ska få för sig att det är "normalt" eller så :)

      Radera
  2. Så du har gått och blivit med blogg pauli p!? kul! Håller verkligen med om Salsa och könstourettsen. Undrar hur det ser ut inom de andra danserna? Är det samma skit överallt liksom eller är några danser värre än andra tro? Jag har ju inte värsta erfarenheten av Tango, men de kurser jag har gått har varit typ fria från den typen av snack faktiskt. Extremt skönt! Blir liksom lite lättare att slappna av. Men visst, graden av tourettes varierar med vilken lärare det är som håller i det hela. /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur!? Jag har också funderat på varför tangon verkar så mkt bättre på det området. Den kommer ju också från en ganska macho del av världen liksom..

      Radera
  3. Hej Paula! Jag vet inte var jag fått min information från, så citera mig inte, men är det inte betydligt vanligare att män dansar tango med varandra än att de dansar salsa ihop? Det kanske kan förklara avsaknaden av tourettes. Det var ett tag sedan jag dansade LindyHop och jag har för mig att det var rätt mycket tjej-/killsnack där. Men det var också vanligt att tjejer förde och inte helt ovanligt att killar socialdansade med varandra, som jag minns det. Det är ju i och för sig en dansstil som är mer rolig än sexig, så män kanske kan dansa den med varandra utan att behöva kompromissa med sin heterosexuella könsroll. Dock tror jag aldrig att jag såg en tjej föra en kille. Det vore något det. / Jenny

    SvaraRadera
  4. Jo, det verkar ju vara bättre i andra danser. Men varför? Tangon är ju passionerad och lite sexig, eller?

    SvaraRadera
  5. Jag, som sysslar med scenisk dans, skulle säga att "dansa kille/tjej" borde betyda att gestalta en kille/tjej, med allt vad det skulle kunna innebära. Begreppen "kille" och "tjej" är förstås alldeles för vida och vaga för att man ska kunna göra en trovärdig gestaltning. Jag skulle fråga mina elever: "Vilken kille/tjej är det du gestaltar? Vad heter personen? Vad har hen för intressen, värderingar, fysik, osv?" Annars blir det lätt bara en schablon. Mitt sätt att tänka kanske inte är helt applicerbart på salsa, men tanken är ändå ganska underhållande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad bra! Det ska jag fråga nästa gång någon använder de begreppen! "Vilken kille/tjej är det vill du gestalta?":) Tack för kommentarerna!

      Radera
  6. Intressant blogg Paula!!
    Jag dansar både lindy hop och salsa och tycker att lindy hop-världen är betydligt friare vad gäller kön. I den föreningen jag är med i (WCJ, har lokal i Guldheden) finns iallafall en ambition att rollerna i dansen inte måste vara knutna till kön. I anmälan till kurserna ska man fylla in någon av rutorna "Förare (vanligen män)" eller "Följare (vanligen kvinnor)" Flera lärare, om än inte alla, benämner också rollerna som förare och följare under lektionerna. Som Jenny skriver är det dock vanligare att kvinnor lär sig föra än tvärtom. Det kan delvis ha att göra med att det är lättare att komma in på kurserna som förare, det är ofta brist på det. Men det är säkert också så som det brukar vara i övriga samhället - att det maskulint kodade anses mer värt, av såväl män som kvinnor. Att det blir att "byta ner" sig att följa. Tror också att män kan uppleva det som mer känsligt att dansa med män än kvinnor med kvinnor - att bögnojan är starkare där.
    Jag både för och följer själv och brukar gå kurser i förarrollen. Tycker det är superkul att kunna byta roller mitt i dansen (har också gått temakurs på WCJ, fokuserad på just olika roliga sätt att byta!) Då och då händer det faktiskt att killar nyfiket kommer fram och frågar om jag vill föra dem. Det känns som en rolig utveckling! Ofta inser de att det är mycket svårare än de hade trott att följa. Att det inte bara är att "följa med".

    Här går det förresten att läsa en artikel jag har skrivit om queerdans:
    http://www.ottar.se/artiklar/st-rre-sv-ngrum-p-dansgolven
    /Fatima

    SvaraRadera